Kræsen derhjemme

12. april 2010

Alder:
2 år, 4 mdr.

Kræsen derhjemme

Hej Helen,

Vi har en dejlig dreng på 2½år, han trives rigtigt fint er både med i højde og vægt. (Dog ikke i den store ende)

Han går i dagpleje og her spiser han godt. Til morgenmad er det en stor portion havregrød, til formiddag lidt frugt, til frokost 1½ stk rugbrød (Han spiser ALT pålæg, lige fra karrysild til leverpostej) Til tider får de igen til eftermiddag et styk frugt. Vi har derfor en ALT spisende og Meget spisende dreng i dagplejen.

Problemet opstår dog her hjemme til aftensmaden.

Her spiser han stort set kun hvis vi giver ham rugbrød, og vi skal ikke vove os ud i noget vildere end leverpostej. Han spiser også kyllinge nuggets som så absolut også er det eneste kød (hvis man kan kalde det for kød!!) han spiser. Vi er heldige hvis han spiser en smule pastaskruer en sjælden gang imellem. Vi kan også give ham div frugt her hjemme som han også spiser. Dog ikke kogte grønsager.

Han bliver nærmest hysterisk hvis der ligger andet på tallerkenen og siger AD!! Han nægter at smage på alt nyt.

Som en bonus oven i dette spiser han ikke sin mad ved bordet sammen med os andre, han spiser stort set kun ...

Annonce

... hvis han får lov at spiser foran TV´et til tegnefilm.

Vi har været alt igennem med hygge ved bordet, som ikke gør nogen forskel her, hvis vi ikke tilbyder ham mad er det sjældent han selv spørger efter det selv. Det virker som om det ikke gør nogen forskel for ham om han spiser eller ej.

Vi er samme problematik igennem ved f.eks. ferier, så jeg synes det er svært bare at være tilfreds med at han spiser godt i dagplejen, for det sker jo vi holder ferie 1-3 uger fra tid til anden.

Han spiste alt mad indtil han blev 1 år gammel. Han kan heller ikke lide mælk eller mælke produkter, selv cacao drikker han ikke. Han lugter stortset til alt mad han skal spise.

Han er på alle punkter ud over dette en dejlig dreng, dog med et stort temperament, som muligvis kunne komme af lidt fustration over ikke at have det store ordforråd endnu.

Vi ville jo rigtig gerne have løst vores spise problem, eller bare have en proffesionels vurdering af det, speciel da han skal være storebror om ½ år, og vi ved, at der sikkert kommer andre ting at kæmpe med til den tid.

Ser frem til at høre fra dig:-)

Hilsen fra
Familien Larsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder