Brev:
Kræsen derhjemme
12. april 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kræsen derhjemme
Hej Helen,
Vi har en dejlig dreng på 2½år, han trives rigtigt fint er både med i højde og vægt. (Dog ikke i den store ende)
Han går i dagpleje og her spiser han godt. Til morgenmad er det en stor portion havregrød, til formiddag lidt frugt, til frokost 1½ stk rugbrød (Han spiser ALT pålæg, lige fra karrysild til leverpostej) Til tider får de igen til eftermiddag et styk frugt. Vi har derfor en ALT spisende og Meget spisende dreng i dagplejen.
Problemet opstår dog her hjemme til aftensmaden.
Her spiser han stort set kun hvis vi giver ham rugbrød, og vi skal ikke vove os ud i noget vildere end leverpostej. Han spiser også kyllinge nuggets som så absolut også er det eneste kød (hvis man kan kalde det for kød!!) han spiser. Vi er heldige hvis han spiser en smule pastaskruer en sjælden gang imellem. Vi kan også give ham div frugt her hjemme som han også spiser. Dog ikke kogte grønsager.
Han bliver nærmest hysterisk hvis der ligger andet på tallerkenen og siger AD!! Han nægter at smage på alt nyt.
Som en bonus oven i dette spiser han ikke sin mad ved bordet sammen med os andre, han spiser stort set kun hvis han får lov at spiser foran TV´et til tegnefilm.
Vi har været alt igennem med hygge ved bordet, som ikke gør nogen forskel her, hvis vi ikke tilbyder ham mad er det sjældent han selv spørger efter det selv. Det virker som om det ikke gør nogen forskel for ham om han spiser eller ej.
Vi er samme problematik igennem ved f.eks. ferier, så jeg synes det er svært bare at være tilfreds med at han spiser godt i dagplejen, for det sker jo vi holder ferie 1-3 uger fra tid til anden.
Han spiste alt mad indtil han blev 1 år gammel. Han kan heller ikke lide mælk eller mælke produkter, selv cacao drikker han ikke. Han lugter stortset til alt mad han skal spise.
Han er på alle punkter ud over dette en dejlig dreng, dog med et stort temperament, som muligvis kunne komme af lidt fustration over ikke at have det store ordforråd endnu.
Vi ville jo rigtig gerne have løst vores spise problem, eller bare have en proffesionels vurdering af det, speciel da han skal være storebror om ½ år, og vi ved, at der sikkert kommer andre ting at kæmpe med til den tid.
Ser frem til at høre fra dig:-)
Hilsen fra
Familien Larsen